Flexibility in the midst of change

Nederland is weer open. Vrijwel alle beperkende coronamaatregelen zijn afgeschaft. Vreemd zonder anderhalve meter afstand en mondkapje, maar het went snel. Klopt de voorspelling van de WHO dat het einde van de pandemie in aantocht is? Laten we het hopen, want na twee jaar COVID-19 is de rek er wel uit. Dat zien we in de samenleving, maar ook in de treasurycommunity. De DACT Treasury Barometer 2021 spreekt wat dat betreft boekdelen: maar liefst 40% van de respondenten ervaart zelf en/of binnen het team problemen met de mentale gezondheid. Zorgwekkend en tegelijk begrijpelijk. Want niets menselijks is ons vreemd.

In dit online jaarverslag kijken we terug op het verenigingsjaar 2021. De rode draad in ons werk en privéleven – flexibility in the midst of change – gold ook voor het bestuur. Hoewel we bij de voorbereidingen van ledenactiviteiten en events rekening hielden met alle scenario’s en diverse escaperoutes inbouwden, moesten we toch op het allerlaatste moment noodverbanden leggen en zelfs evenementen afblazen. Zo haalde nieuwe regelgeving een streep door ons prachtige, coronaveilige buitenprogramma voor het jubileumfestival ‘Back to the Beach’. Met veel kunst- en vliegwerk werd het binnenprogramma gelukkig toch nog een succes. De Treasury Beurs sneuvelde echter voor de tweede keer op rij. Voor 2022 geldt: nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Ondanks deze tegenvallers gaat 2021 niet de boeken in als een verloren jaar. Integendeel. Ons Permanent Education Program draaide gewoon door met een aantal vakinhoudelijke webinars als vervanger voor fysieke bijeenkomsten. De online ALV verliep eveneens voorspoedig, ook al was het afscheid van de aftredende bestuursleden Ernst Vasbinder, Mieke Boon en Bart-Jan Roelofsz noodgedwongen minder persoonlijk. Zeer geslaagd was bovendien de Crash Course Projectmanagement. De training kon nog net voor de nieuwe COVID19-maatregelen fysiek plaatsvinden in de Landgoederij te Bunnik. En ook zeker het vermelden waard: in 2021 organiseerden we voor de tweede keer de verkiezing voor de DACT Treasury Award. Gasunie kreeg de meeste stemmen.

Intussen zijn we alweer twee maanden onderweg in het verenigingsjaar 2022. Het bestuur bruist van de ideeën, maar we staan ook voor een paar grote uitdagingen. In de eerste plaats heeft onze secretaris, backbone en motor Erika Licht aangekondigd na 25 jaar (!) afscheid te nemen van DACT. Erika vervangen is onmogelijk; zij is uniek. Het liefst zouden we haar willen vastketenen, maar dat kan natuurlijk niet. Daarom zoeken we gezamenlijk naar een oplossing.

De tweede uitdaging betreft de actieve betrokkenheid van de leden. DACT is van treasurers voor treasurers. Dit ‘van treasurers’ komt (nog versterkt door COVID-19) helaas steeds minder uit de verf. Kort gezegd: er is een groeiende disbalans tussen ‘halen’ en ‘brengen’. Hierdoor komt het werk terecht op de schouders van enkelingen. Dit is niet oké en niet houdbaar. Als bestuur werken we aan een plan om het tij te keren. Vooruitlopend daarop roep ik iedereen op om in de spiegel te kijken en jezelf de vraag te stellen: wat draag ik actief bij aan DACT?

Tot slot alvast iets om naar uit te kijken: de DACT Treasury Beurs op 24 en 25 maart en de DACT Summerconference op 1 juni met een mooi programma rond het thema ethiek. Save the dates!

Joan Schutte, voorzitter