‘De treasurer opereert in het hart van de onderneming’

Joke Pieterse

Joke Pieterse, treasurer bij Koppert Biological Systems, was van 2014 tot 2020 bestuurslid van DACT. Na twee zittingstermijnen nam zij afgelopen jaar met pijn in het hart afscheid. Hoe kijkt Joke terug op haar bestuursperiode? En wat maakt het treasuryvak voor haar zo interessant?

Wanneer ben je lid geworden van DACT en waarom?

‘In 2009, rond mijn benoeming tot corporate treasurer bij VolkerWessels. Ik wist al veel van treasury, maar wilde mijn kennis verder verbreden en verdiepen. Een collega wees me op DACT en adviseerde me om de Treasury Beurs te bezoeken. Een goede tip; ik voelde me meteen onderdeel van de club. De Beurs reflecteert precies waar DACT voor staat: een plek waar je vakgenoten kunt ontmoeten en in een relaxte sfeer met elkaar kunt sparren, gecombineerd met vakinhoudelijke workshops over de nieuwste trends in het vakgebied. De masterclass van prof. Arnoud Boot, de eerste in een succesvolle reeks, staat me nog levend voor de geest. Eenmaal lid ontdekte ik dat deze mix van ontspanning en inspanning als een rode draad door alle verenigingsactiviteiten loopt. Toen ik in 2014 tot mijn verrassing werd gevraagd om bestuurslid te worden, heb ik die uitdaging met beide handen aangenomen. Clubliefde kan nu eenmaal niet van één kant komen!’

Wat heb je als bestuurslid aan DACT toegevoegd?

‘Alles wat het bestuur bedenkt en bereikt, is het resultaat van teamwork. Mezelf credits geven, is dus niet alleen ongepast, maar doet ook anderen te kort. Ik kan wel een paar dingen noemen waarvoor ik me heb ingespannen. Allereerst de aandacht voor vakgerelateerde vaardigheden, zoals presenteren, overtuigen, onderhandelen, luisteren en relatiebeheer. Voor elke treasurer zijn deze competenties, naast vakinhoudelijke kennis, onmisbaar voor een goede uitoefening van het beroep. Binnen het activiteitenprogramma van DACT was dit een onderbelicht onderdeel. Sinds 2015 organiseren we nu ook soft skills trainingen. Ik ben trots dat ik hieraan een steentje heb kunnen bijdragen. Een ander onderwerp dat ik als bestuurslid heb geagendeerd, is treasury & duurzaamheid. Bij Koppert Biological Systems, waar ik werk, zit duurzaamheid in de genen. In eerste instantie reageerde het bestuur wat afhoudend, maar inmiddels is het thema duurzaamheid gemeengoed en komt dit in veel workshops en presentaties aan bod. Heel belangrijk, maar er is nog een wereld te winnen. Dat geldt ook voor DACT zelf. Neem bijvoorbeeld alle tasjes met reclamemateriaal die bezoekers van de Treasury Beurs mee naar huis slepen. Het grootste deel daarvan gaat linea recta de vuilnisbak in. Dat moet echt anders. Een derde en laatste punt waar ik me hard voor heb gemaakt, betreft de profilering van ons vak en beroep. Enerzijds om aan de buitenwereld uit te leggen wat treasury precies is; anderzijds om jong talent aan te boren. En kijk aan: mijn wens komt uit. Binnenkort start de DACT-campagne ‘Talk to the Treasurer’!’

Over deze campagne gesproken: wat vind jij zo mooi aan het treasuryvak?

‘Ik werk al ruim twintig jaar in treasury en verveel me nog steeds geen seconde. Het allerleukste vind ik de combinatie van de vakinhoudelijke kant met relatiemanagement. Ik heb niet alleen voelsprieten door de hele organisatie, maar onderhoud ook het contact met banken, verzekeraars en andere externe partijen. Als treasurer zit ik bij Koppert bovendien dicht bij het hart van de onderneming; ik ben betrokken bij vrijwel alles wat er speelt, van acquisities en investeringen tot en met het cash- en risicomanagement. Juist vanwege die spin-in-het-webpositie is het van groot belang om niet te verzanden in technische treasurytermen, maar complexe vraagstukken terug te brengen naar eenvoudige concepten, zodat iedereen snapt waar het om gaat en aangehaakt blijft.’

Welke bagage heeft een nieuwkomer in het treasuryvak nodig om te slagen?

‘Een goed gevoel voor cijfers, analytisch vermogen, taalvaardigheid en juridische basiskennis zijn sowieso onmisbaar. Net als de skills waarover ik al eerder sprak: leiderschap, overtuigingskracht, presentatietechniek, onderhandelingsvermogen en, zeker niet te vergeten, sensitiviteit en inlevingsgevoel/empathie. De laatste twee kwaliteiten zijn bij vrouwen doorgaans sterker ontwikkeld dan bij mannen. Dat maakt het treasuryvak ook zeer geschikt voor vrouwen. Maar het allerbelangrijkste zijn leergierigheid, nieuwsgierigheid en de wil om te groeien en je te blijven ontwikkelen. Bij treasury is er geen eindstation; hoe rijper en meer ervaren je wordt, des te mooier is het vak.’

Joke Pieterse is sinds 2012 treasurer van Koppert Biological Systems, de internationale marktleider op het gebied van biologische gewasbescherming en natuurlijke bestuiving. Koppert is een snelgroeiend bedrijf en heeft vestigingen in meer dan twintig landen. Joke houdt zich bezig met de financiering van de Koppert Group, het cash management, risicomanagement (verzekeringen, valuta- en renterisicomanagement) en credit management. Voordat Joke in dienst kwam bij Koppert, was zij werkzaam bij verschillende banken en bij VolkerWessels. Zij zette bij VolkerWessels de inhouse bank op, implementeerde een treasury management systeem, was actief betrokken bij projectfinancieringen en werd in 2009 als corporate treasurer verantwoordelijk voor het treasuryteam. Joke studeerde Technische Bedrijfskunde aan de HTS in Eindhoven.